skip to Main Content

VARO Energy groeit als retailer maar distributie blijft kernactiviteit

VARO Energy deed eind mei een nieuwe acquisitie op de Nederlandse tankstationmarkt. Het bedrijf met haar hoofdkantoor in Zwitserland en eigenaar van onder meer de Argos-tankstations neemt de 22 tankstations van United Fuel Group over. Inclusief de overname van 84 Brand Oil en Amigo tankstations eerder dit jaar, groeien de retail-activiteiten van VARO Energy in Nederland daarmee tot meer dan 140 tankstations. Maar country manager Rick Klop benadrukt dat het bedrijf niet uit is op een koppositie als retailer: “Distributie van brandstoffen blijft onze kernactiviteit.”

Geïntegreerde logistieke dienstverlener
VARO Energy is sinds 2015 actief Nederland. Klop geeft aan dat het bedrijf voorlopig op het overnamepad blijft voor tankstations: “Als geïntegreerde logistieke dienstverlener willen we actief zijn in de gehele keten. Met de verkoop van brandstoffen via tankstations willen we over heel Nederland onze klanten kunnen bereiken. Maar ons doel daarbij is niet een nummer 1 positie, ook omdat veel andere spelers in de retailmarkt juist onze klanten zijn in de downstream distributie.”

Grootste onafhankelijke oliebedrijf in het ARA-gebied
De countrymanager Benelux & Frankrijk legt uit dat VARO Energy vooral groot is in de handel en logistiek tussen raffinaderij en eindklant in het ARA-gebied (de havengebieden van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen). Het bedrijf dankt haar positie van grootste onafhankelijke oliebedrijf in Noordwest-Europa aan de fusie in 2015 met Argos, het Rotterdamse handel-, opslag- en distributiebedrijf van petroleumproducten en biobrandstoffen, met dus ook een netwerk van Argos tankstations.

Contact met alle andere VNPI-leden
Klop: “Aangezien wij actief zijn in de hele keten van raffinaderij tot eindklant hebben wij op enige wijze contact met alle andere leden van de VNPI, hetzij als klant-leverancier voor de aan- en verkoop van brandstoffen, hetzij als logistieke dienstverlener.” Vanaf raffinaderijen en olieterminals in het ARA-gebied vervoert het bedrijf brandstoffen per binnenvaartschip naar de eigen terminals, van waaruit met tankwagens retailklanten worden bevoorraad.

Duurzame brandstoffen is uitdagende markt
Totaal telt VARO Energy in Nederland en België 18 terminals voor de bevoorrading van klanten, waaronder tankstations en andere handelaren, maar ook de petrochemische industrie en afnemers in de (land)bouw. Buiten Nederland is het leveren van ‘mazout’ (huisbrandolie) ook één van de kernactiviteiten. Een belangrijk afzetkanaal noemt Klop ook de levering van brandstoffen aan de binnenvaart, een activiteit die vanuit Nederland wordt aangestuurd. Hij legt uit dat VARO Energy vanaf het begin een belangrijke speler was voor het leveren en bijblenden van biodiesel en ethanolbenzine, waarbij het bedrijf zelf de blending doet: “Maar je als bedrijf echt onderscheiden in die markt van duurzame brandstoffen, blijft een uitdaging. Iedereen wil wel vergroenen, maar nog maar weinig mensen willen daar aan de pomp ook meer voor betalen.”

Gericht op groei
Weinig concurrenten zijn volgens Klop even geïntegreerd, dus even actief in de hele downstreammarkt als zijn bedrijf. “En het grote verschil met oil majors als Shell of Total is dat wij als jong bedrijf gericht blijven op groei in die markt, terwijl je ziet dat die gevestigde partijen hun positie er juist eerder aan het afbouwen zijn.” VARO Energy heeft in het ARA-gebied geen eigen raffinaderij, wel in het Zwitserse Cressier en in Duitsland in Beieren. In Duitsland voert het bedrijf sinds eind 2016 ook vergevorderde gesprekken met Shell over de overname van de PCK-raffinaderij in Schwedt, ten noordoosten van Berlijn.  

×Close search
Zoeken