skip to Main Content

Tankstations startklaar in coronatijd

Looproutes in de shop, spatschermen tussen klant en kassa en slimmer en sneller broodjes smeren. Het zijn voorbeelden van hoe tankstations omgaan met coronamaatregelen.

Nederland went aan de 1,5 metersamenleving en dat geldt ook voor de tankstations die hun shops net als andere Nederlandse winkels hebben aangepast aan de coronamaatregelen. Na een stille periode waarin veel Nederlanders thuis bleven, lijkt in juni voorzichtig het sociale leven weer op gang te komen. Dat zal ook meer verkeer op de weg en bezoekers aan tankstations opleveren. Toch verwacht Frits Morrema, manager Retail Marketing & Communication bij TOTAL Nederland, geen grote problemen met de wijze waarop klanten een tankstation bezoeken. Na een eerste fase waarin Nederland moest wennen aan de 1,5 metersamenleving, gaan we volgens hem over op de tweede fase waarin iedereen is gewend aan de huidige situatie. “Dat zien we nu ook al in de detailhandel. Wie nu boodschappen doet, houdt zich aan de regels, net als degenen die op hun werk in de kantine wat willen gaan eten. Mensen zijn nu gewend aan de 1,5 meter afstand houden en uiteraard hebben onze tankstationhouders zich goed voorbereid.”

Klaar voor meer drukte

De grootste uitdaging blijft volgens EG Group om op afstand klanten goed te helpen. De organisatie verwacht dat het de komende weken drukker wordt op tankstations door de toenemende verkeersdrukte. Dit zal om meer communicatie vragen. Zo zullen mensen moeten worden uitgelegd dat als zij in een groep reizen, ze niet allemaal tegelijk tijdens een ruststop onderweg de shop of het toilet in kunnen.

Inzetten op goede sfeer

Zowel EG Group als TOTAL verwachten dat ondernemers hun klanten op de nieuwe voorschriften wijzen en een vast te volgen looproute door de shop hebben uitgezet. EG Group wijst er op dat goede communicatie ook de sfeer in de shop ten goede komt. Als klanten bij binnenkomst weten welke regels er gelden, kunnen medewerkers makkelijker mensen aanspreken die bijvoorbeeld afwijken van de voorgeschreven route. Ook Morrema denkt dat het goed is om klanten erop te wijzen dat het personeel extra moeite doet om het de bezoeker naar de zin te maken. “Wij hebben buiten ook communicatie aangebracht, waarin wij aangeven dat onze mensen zich aan de regels moeten houden en we daarom de bezoekers verzoeken dat ook te doen. Daarnaast vragen we ook aardig te zijn voor onze kanjers in de shop. Dat helpt in de omgang met de medewerkers, mensen gedragen zich toch wat anders in deze tijd.”

Broodjes terug

TOTAL koos ervoor om tijdelijk de Café Bonjour’s (daar worden verse broodjes bereid) in haar tankstations te sluiten. Inmiddels heropenen de betreffende Café Bonjour’s weer volgens Morrema. “Daarbij zullen we op een andere manier dan voorheen onze gasten bedienen. Waar bijvoorbeeld eerst op bestelling een broodje werd gemaakt, zullen die nu zo vers mogelijk klaarliggen.”

Voor het personeel van tankstations is het hanteren van protocollen an sich volgens EG Group en TOTAL geen probleem. Beide bedrijven zien het coronaprotocol als een uitbreiding van bestaande zaken. “Reinigingsinstructies waren er al, protocollen waren er al, alleen zijn die wat aangepast. Het enige dat feitelijk echt toegevoegd is, is het deurbeleid dat is aangegeven bij de entreedeur. Wat wél anders is: waar we het voorheen leuk vonden als mensen langer bij ons in de shop bleven, vragen wij hen nu zo snel als mogelijk weer te vertrekken.”

Gratis toilet

Wat ook anders is dan begin dit jaar, is dat alle tankstations vrije toegang geven tot het toilet. Morrema geeft aan dat zijn onderneming geen geld wil verdienen aan het verplicht handen wassen. “Het is belangrijk om regelmatig de handen te wassen en dus is toiletgebruik gratis.”

×Close search
Zoeken