skip to Main Content

Slimme luifelverlichting van Zeeuws bedrijf drukt kosten pomphouders

Met ‘licht op maat’ flink besparen op zowel energie- als onderhoudskosten. Dat is wat Bever Innovations met automatisch dimbare LED-lampen tankstation-houders biedt. Vergeleken met traditionele luifelverlichting leveren slimme LED downlights van het bedrijf in Zierikzee pomphouders een besparing op de energiekosten op van tachtig procent, rekent mede-eigenaar en directeur Erwin Dingemanse voor. Daarnaast dalen de onderhoudskosten met meer dan een derde. Fabeltjeskrant

Bever Innovations dankt zijn naam aan de vorige twee eigenaren wiens vrouwen vonden dat ze met hun servicebedrijf leken op de handige broers in de Fabeltjeskrant. Vervolgens kwam het bedrijf met een LED-display op de markt. “Dat was in 2004, waarmee het toen dus ver voor de LED-golf uit ging”, vertelt Dingemanse, die zeven jaar geleden met twee partners het Zeeuwse bedrijf in een management buy out overnam. Toen al borduurde het bedrijf voort op een grote opdracht van Shell uit 2009 voor het in de luifels van alle tankstations van de maatschappij vervangen van (traditionele) metaalhallide gloeilampen door slimme LED-lampen. Dingemanse legt uit dat in de door Bever Innovations ontwikkelde LED-lamp een ingebouwde bewegingssensor ervoor zorgt dat het licht wordt gedimd als er niemand in de buurt is. Ook zijn de lampen (‘downlights’) te koppelen tot een intelligent autonoom draadloos netwerk. “Doordat de lampen dan met elkaar praten, kun je het netwerk bijvoorbeeld zo instellen dat als het beweging ziet aan een pomp die niet alleen feller wordt verlicht, maar ook alvast de uitrijverlichting.”

Minder kosten voor energie en onderhoud

Vergeleken met metaalhallide -verlichting zorgt een fine getuned netwerk van LED-lampen voor ruim tachtig procent lagere energiekosten, rekent Dingemanse voor. Ook zorgt het voor lagere onderhoudskosten: “Het netwerk signaleert wanneer een lamp kapot is. Dat helpt de uitbater pas een monteur in te schakelen als die meerdere storingen tegelijk kan verhelpen. Per saldo drukt dat de onderhoudskosten met dertig tot veertig procent.” Meer dan de helft van de tankstations in Nederland zijn al overgestapt naar LED-verlichting. Daarmee ligt de sector ver voor op die in het buitenland, stelt Dingemanse vast. Van de binnenlandse markt heeft Bever Innovations volgens hem veertig procent in handen, met als grootste klanten Shell en BP en de (onbemande) TanGo-stations. Q8, de moedermaatschappij van TanGo, is ook een klant van het Zeeuwse bedrijf, dat wereldwijd in meer dan zeventig landen actief is. Philips is een grote concurrent. Het Nederlandse marktaandeel van die voormalige gloeilampenfabrikant is ook veertig procent, schat Dingemanse. De resterende twintig procent is in handen van buitenlandse fabrikanten als Osram, Cree en SloanLED.

Onbemand tanken vergroot behoefte aan controle

Door de opkomst van onbemand tanken neemt de behoefte aan controle op afstand van verlichting en andere apparatuur van tankstations toe, legt Dingemanse uit. Bever Innovations praat nu met bedrijven die deze managementinformatie verzamelen voor het ontwikkelen van een interface die storingen automatisch via internet doorgeeft aan een onderhoudsdienst. Hij verzekert ook dat een tankstation waarvan de verlichting is gedimd er vanaf de weg nog altijd als geopend uitziet: “Potentiële klanten zijn toch een beetje bang dat een station er dan dicht uitziet, maar als ze het dan met eigen ogen zien, zijn ze direct overtuigd.”

Sneller innoveren dan de concurrentie

Dat Bever Innovations met vijftig medewerkers weet op te boksen tegen een grote partij als Philips schrijft Dingemanse toe aan het tempo waarmee zijn bedrijf innoveert. “Dat gaat in een kleiner bedrijf als het onze een stuk sneller. In een groot bedrijf kost het meer tijd want daar loopt het over veel meer schijven.” Een andere succesfactor noemt hij het snel kunnen inspelen op grillige wensen van grote oliemaatschappijen, want die kloppen met bestellingen voor downlights en displays meestal pas laat aan bij het bedrijf: “We zijn volledig ingesteld op die grilligheid doordat we onze productie uitbesteden aan sociale werkplaatsen in Vlissingen en Terneuzen. Gemiddeld werken er daar zo’n honderd mensen aan de assemblagelijnen die we er hebben staan. En door het surplus aan personeel dat die werkplaatsen hebben, kunnen we bij meer vraag de productie snel opschalen zonder dat dit gevolgen heeft voor onze eigen overhead. Maar een eerdere forecast van die grote klanten zou ons enorm helpen bij het terugbrengen van onze voorraad half-componenten. Zelf zou dat die maatschappijen een extra besparing opleveren van tussen de vijf en tien procent.”

Slimme LED-verlichting in de shop

Als opties voor verdere innovatie van de LED-lampen noemt Dingemanse het verminderen van het aantal gebruikte componenten. Daarnaast betreedt het bedrijf nieuwe markten, zoals de voedingsmiddelensector en ‘vertical farming’ (gestapelde kweeklagen in een fabriekshal of bedrijfspand). Dingemanse ziet bij de verlichting voor verticale boerderijtorens ook nieuwe toepassingen in tankstations: “Behalve buiten onder de luifel kun je slimme LED-verlichting ook in je shop toepassen, bijvoorbeeld door producten die in de aanbieding zijn extra uit te lichten of door de versbeleving van snacks te vergroten. Vers en lekker staan centraal in het food-to-go concept waar uitbaters voor hun inkomsten steeds meer van afhankelijk zijn, dus daar gaan we binnen met bedrijven die shop-concepten ontwikkelen over aan tafel.”

×Close search
Zoeken