skip to Main Content

 

FinCo Fuel lonkt voor verdere groei naar Duitsland

‘Frontrunner’ zijn in de markt van duurzame brandstoffen. Die ambitie heeft het in Dordrecht gevestigde oliebedrijf FinCo Fuel Benelux, dat zich onlangs als lid aansloot bij VNPI. De onderneming mikt op verdere groei, legt CEO Pieter Peeters uit. “Ons groeiritme van de afgelopen vijf jaar volhouden in Nederland zal lastig worden, dus moet onze geografische markt breder. Daarvoor richten we ons nu op Duitsland.”

Groei door overnames

FinCo Fuel Benelux is inmiddels al weer meer dan vijf jaar actief op de Nederlandse downstream-oliemarkt, als dochteronderneming van moedermaatschappij Coloured Finches. Mede door overnames als die van de Alkion Terminal Amsterdam (ex-Vopak) en van de Dalhuisen Groep in 2013, en in 2016 de overnames van de AOG terminal in Groningen van Kuwait Petroleum en TOTAL en van de Gulf-groothandelsactiviteiten en logistiek van Enviem, is het bedrijf nu actief in opslag, handel (groothandel, retail en home based deliveries) en bunkering van olie en olie-gerelateerde producten.

Dertig procent

Met eigen depots en huur van opslagcapaciteit bij derden beschikt FinCo in Groningen, Amsterdam, Enschede, Kampen en Rotterdam over een totale tankcapaciteit van ruim 100.000 m3. Vanuit die depots zijn de bedrijfsactiviteiten van het bedrijf te verdelen in drie hoofdpoten, licht Peeters toe: “Groothandel, dus B2B zowel op basis van contracten als spotverkoop, home based deliveries. Dat gaat over levering met eigen tankauto’s (onder naam van Gulf-Nederland en Dalhuisen) van brandstoffen aan eind-klanten zoals tankstations en de agrarische sector, en bunkering, dus levering per truck en binnenvaartschip van gas, olie en diesel aan de scheepvaart.” Het succes van FinCo – meer dan dertig procent groei per jaar – zit hem volgens de CEO in dat het bedrijf vanaf dag één met een door de wol geverfd team ‘lean & mean’, flexibel, creatief en snel kan schakelen: “Die aanpak zorgt voor een sterkere binding met de klant, dat is onze kracht.”

Groeiambitie

Het groeitempo van de afgelopen vijf jaar in Nederland volhouden, zal een uitdaging gaan worden, legt Peeters uit. “We zitten nu op een handelsvolume van 2,5 miljard liter per jaar. Dat is al best veel. We denken in Nederland nog een paar jaar te kunnen doorgroeien, maar ergens in de komende tijd komen we dan op het punt dat we onze groeiambitie moeten bijstellen en dat willen we niet, dus zijn we nu aan het voorsorteren voor verdere groei in Duitsland. Dat zal via overnames gaan, maar ook door autonome groei.” NIBC nam in 2016 een belang van dertig procent in FinCo. Het toetreden van deze zakenbank als minderheidsaandeelhouder versterkt volgens Peeters de marktpositie van FinCo en ondersteunt ook de groeiambities.

Duurzame brandstoffen

Ambities heeft FinCo ook op de markt voor duurzame brandstoffen. Met de introductie eerder dit jaar van eerst ‘ChangeXL’ en vervolgens ‘HVO’ wil het bedrijf ‘frontrunner’ zijn in die groeimarkt. ChangeXL is een merknaam voor wat het bedrijf een ‘schone brandstof in de transitiefase van fossiel naar andere energiebronnen’ noemt. De werking van deze premium diesel en benzine is gebaseerd op een mengsel van natuurlijke enzymen, met, aldus FinCo, als resultaat brandstofbesparing en hier aan gekoppeld minder uitstoot van CO2 en NOx. HVO ( Hydrotreated Vegetable Oil) past als koolstofarme synthetische diesel ook in die transitie van mineraal naar duurzaam.

Wetgeving op maat

Peeters legt uit dat FinCo is lid geworden van VNPI “omdat we als bedrijf na vijf jaar groot genoeg zijn om mee te kunnen denken en praten over welke kant de markt op moet bewegen”. Zo wil het bedrijf samen met de grote oliemaatschappijen in VNPI-verband graag meedenken over de interpretatie van wetgeving. Als voorbeeld noemt Peeters het vergunningenbeleid voor terminals. Dat is volgens hem soms nog teveel afgestemd op de grote olie-industrie in havens als Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Terwijl terminals in het binnenland zoals FinCo die heeft, te maken hebben met meer specifieke omstandigheden en dus behoefte hebben aan meer maatwerk op het gebied van wetgeving, vergunningen en toezicht.

Introductie van E10

Een ander onderwerp waarover FinCo wil meepraten, is de introductie van E10 (benzine met bijgemengd 10 procent ethanol). Peeters: “In Duitsland en België is E10 al beschikbaar, maar wij zitten hier nog met E5. Nederland loopt in Europa in het vergroenen van brandstoffen achter ten opzichte van omringende landen, terwijl EU-wetgeving er wel toe verplicht. Maar voor het kunnen maken van de stap van E5 naar E10 moeten er een aantal uitdagingen worden overwonnen. Depots en tankstations moeten er klaar voor zijn en bovenal moet er een keuze gemaakt worden voor een protection grade product voor oudere auto’s, waarvoor E10 minder geschikt is. De overheid wil dat er voor die auto’s ook een brandstof beschikbaar blijft. Bij de gesprekken over hoe je dat allemaal organiseert en inricht, zitten wij ook graag aan tafel.”

×Close search
Zoeken