skip to Main Content

EG Group wil automobilist totaal ontzorgen  

Als uitbater van Texaco-stations in Nederland, is EG Group voortdurend op zoek naar vernieuwing. Want de automobilist van vandaag stopt niet alleen voor brandstof, maar ook voor een goede kop koffie, een kwaliteitsbroodje of een paar boodschappen. “Vandaar dat wij samenwerken met merken zoals bijvoorbeeld Subway en Spar”, aldus Jack Dolman, Country Manager Benelux EG Retail.

Op 1 oktober dit jaar werd de naam EFR Group, het bedrijf achter de Texaco-stations, omgedoopt in EG Group. Deze naamsverandering volgde op de fusie die in 2016 plaatsvond tussen EFR Group en de Britse tankstation-uitbater Euro Garages. “De EFR Group was tot op dat moment verantwoordelijk voor de Texaco- en Firezone-tankstations in Benelux en BP stations in Frankrijk”, vertelt Jack Dolman, Country Manager Benelux EG Retail.

EG Group is actief in de Benelux, Frankrijk, Groot-Brittannië en sinds augustus dit jaar ook in Italië. Toen werden daar 1.176 Esso-stations overgenomen. Het bedrijf is één van de grootste onafhankelijke retailers in Europa op de markt van brandstof, ‘convenience retail’ en food-to-go. “In de Nederlandse markt zijn we actief met onze eigen activiteiten en de activiteiten van de vroegere EFR Group. Dit omvat onder andere het beheer van de Texaco- en Firezone-merken, het Go The Easy Way-merk voor de tankkaartenbusiness, en de bevoorrading en distributie daaromheen”, aldus Dolman.

Go Fresh

EG Retail onderhoudt tankstations en de winkels en restaurants daarin, vervolgt Dolman. “De locaties die we hebben beheren we zelf. Uiteraard beheren we onze eigen Go Fresh- en Go The Fresh Way-winkels en -bakkerijen in Nederland.” Maar er is ook een franchiseovereenkomst met Spar. Om de automobilist nog beter te ontzorgen, zijn er inmiddels vijf Spar-vestigingen geopend bij Texaco-stations. Deze bevinden zich in Geertruidenberg, Amstelveen, Den Haag Ypenburg en Tilburg. De vijfde shop bevindt zich langs de A9 bij Heemskerk.

Maar ook voor een kwaliteitsbroodje kan de automobilist bij een Texaco-station terecht. Dit kon al bij de bestaande Go Fresh- en Go the Fresh Way-bakkerijen, maar sinds kort ook bij Texaco-stations in Heemskerk en in Tilburg waar begin november de eerste vestigingen werden geopend van de sandwichketen Subway. Dolman verwacht dat in de toekomst meer Subway- en andere merkvestigingen geopend zullen worden. “Het belangrijkste waar we naar kijken is een structuur zoals we die hebben in het Verenigd Koninkrijk. Daar hebben de meeste van onze locaties een vorm van een merk in zich, zoals Starbucks, Subway of Burger King. We praten met de belangrijkste merken in een bepaalde markt en proberen deze in onze tankstations onder te brengen.”

Uitrol

Om te onderzoeken aan welke formules in welke regio’s in het land het meeste behoefte is, wordt onderzoek gedaan. Er wordt daarbij ook goed gekeken naar ervaringen in andere landen, vertelt Dolman. “De transacties die we op bepaalde plekken hebben zijn al een goede indicator. Maar we weten ook uit ervaring in het Verenigd Koninkrijk wat voor gebieden geschikt zijn voor welke merken. Zo zijn er merken die het beter doen langs snelwegen dan in de steden. In de steden zien we goede kansen voor gemaksgoederen, maar langs snelwegen zien we weer meer kansen voor eten voor onderweg.” Volop kansen dus voor de toekomst, wat Dolman betreft. “We hebben een sterk uitrolplan voor de komende jaren. Dus daar gaan we volop mee aan de slag.”

×Close search
Zoeken