Milieu

LNG (Liquefied Natural Gas) is voor zwaar transport over de weg en het water op dit moment een schoner alternatief voor diesel. Bio-LNG reduceert aanvullend bijna alle CO2. Voor de productie en distributie van Bio-LNG werken Renewi, Nordsol en Shell samen. Wat is de stand van zaken? We spraken met Hilmar van den Dool (general manager Shell Retail) en Klaas van den Berg (algemeen directeur Orgaworld, onderdeel van Renewi).

Plaats hier een kleine titel over max 2 zinnen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Renewi zamelt door heel Nederland organisch afval in, onder meer in de horeca, de retailsector en de voedselverwerkende industrie. Dit organische afval wordt bewerkt en omgezet in biogas. Dit biogas wordt op dit moment omgezet in elektriciteit, met SDE subsidie. Maar dit regime loopt af en al enkele jaren geleden begon de zoektocht naar nieuwe toepassingen. Zo ontstond het contact met Nordsol, dat de technologie heeft om biogas om te zetten in bio-LNG. Shell Ventures is nu stakeholder in Nordsol.

Van LNG naar bio-LNG

Van den Dool: “Wij zijn al zo’n tien jaar geleden begonnen met het plaatsen van LNG-tankinstallaties en het overtuigen van transporteurs om over te stappen op LNG. Dat is nog niet helemaal groen, maar wel duurzamer dan diesel. We zochten nog naar de stap naar emissievrij, of dicht daarbij. Zo kwamen we een aantal jaar geleden in contact met Nordsol, nog voordat Shell Ventures een investering deed in hun technologie. Dat toont onze dubbele betrokkenheid en het plan om bio-LNG om te zetten in een concreet afnameproject. De klanten hebben we al.”

"Bio-LNG is momenteel
de beste, meest duurzame alternatieve brandstof."

Rol van bio-LNG

De rol van bio-LNG in de nabije toekomst valt niet te onderschatten. Belangrijkste doelgroep is nu het zware, lange afstandstransport. Het is momenteel de beste, meest duurzame alternatieve brandstof. Vervangen van diesel door LNG geeft al tot 22 procent minder CO2 , met bio-LNG kan dit oplopen naar bijna 100 procent ten opzichte van diesel. Van den Dool: “De verwachting is dat waterstof op den duur een rol gaat spelen, met name voor zwaar transport. Maar waterstof loopt in de ontwikkeling zo’n jaar of tien achter. Verder wordt veel gesproken over elektrisch rijden, maar we zien daar vooral toch een rol in lichtere voertuigen zoals bijvoorbeeld in stadslogistiek. We denken dat bio-LNG in 2030 het grootste aandeel heeft in zwaar wegverkeer en veel diesel heeft vervangen. In 2050 zullen de verschillende technologieën naast elkaar bestaan en dan is het van regelgeving afhankelijk welke brandstof het grootste aandeel heeft.” In de grote zoektocht die de energietransitie nu eenmaal is, is er voor bio-LNG duidelijk een rol als eindoplossing. Mooi is dat veel organisch afval uit de retail komt en het wordt opgehaald door wagens die voor een belangrijk deel op bio-LNG rijden.

Duurzaamheid

Van den Berg vindt het voor de keten belangrijk om met de eigen werkwijze als voorbeeld aan sustainability te werken. Naast transport op de weg ligt toepassing van bio-LNG in de scheepvaart voor de hand. Motoren die al geschikt zijn voor LNG hebben geen aanpassing nodig om bio-LNG te gebruiken. “Voor afnemers is het van belang dat zij kunnen verduurzamen en met bio-LNG kan dat. Daarnaast is het betaalbaar. Toch verliest Nederland wat van zijn voorsprong. De regelgeving is erg complex aan het worden. Dat kan een rem zetten op het overschakelen van diesel naar LNG naar bio-LNG. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nederland zou een voorbeeld aan Duitsland kunnen nemen, waar ze de regelgeving beter hebben gestroomlijnd.”, zegt Van den Berg. “Voor een goede circulaire economie heb je de hele keten nodig. Dat is wel wat hier gebeurt.”

Meer weten? Neem contact op.

VNPI Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte
van de ontwikkelingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief