Innovatie
Tankstations

Zeker langs snelwegen dekt de naam ‘tankstation’ vaak de lading niet meer. Een van de grootste locaties van Nederland, Texaco Honswijck van EG Group langs de A1 bij Muiden, laat zien dat de omschrijving ‘verzorgingsplaats’ meer op zijn plaats is.

Texaco in plaats van BP. Als het om brandstoffen gaat, was dat de meest opvallende verandering nadat Honswijck tijdens de jaarlijkse tankstationveiling in september 2021 voor een recordbedrag was overgenomen door EG Group. Op het gebied van eten, drinken, autogerelateerde producten en dagelijkse boodschappen veranderde er echter veel meer. Behalve in de Texaco-shop, kunnen automobilisten die een stop maken bij ‘verzorgingsplaats Honswijck’ tegenwoordig ook terecht bij vestigingen van Go Fresh Bakery, LEON en SPAR Express. “Bovendien komt er binnenkort een derde foodmerk en een KFC”, vertelt Bas aan de Wiel. Hij is Food To Go Manager Benelux bij EG Group, een wereldwijde, toonaangevende en onafhankelijke tankstation- en convenience retailer die in negen landen meer dan 5.600 benzinestations en retail- en food-concepten exploiteert. Waar mogelijk worden daarbij partnerships aangegaan met sterke merken als Starbucks, KFC, Burger King, Texaco, Esso en SPAR Express.

Gemak en beleving

Volgens Aan de Wiel is EG Group in Groot-Brittannië begonnen met het opkopen van tankstations, waar naast brandstoffen gaandeweg steeds meer foodproducten werden verkocht. “Inmiddels is het bijna andersom. Afhankelijk van de aanwezige doelgroepen bekijken we per locatie welke concepten op het gebied van food to go en convenience het beste passen. Langs snelwegen verkopen we uiteraard ook brandstoffen, in Nederland onder de vlag van Texaco en Esso, maar in steden exploiteren we ook steeds meer locaties waar niet getankt kan worden. Daar combineren we bijvoorbeeld een Burger King met een KFC en een Starbucks.”
De ontwikkeling komt niet uit de lucht vallen. ‘De rol van het tankstation als rustpunt, retailer en servicepunt wordt steeds belangrijker’, staat in het onderzoeksrapport ‘Tankstations in transitie – kansen in services en nieuwe energie richting 2035’, dat begin 2020 werd gepresenteerd. ‘Tankstations zullen een groter deel van hun omzet uit service- en retailactiviteiten gaan halen’, voorspelde organisatieadviesbureau Berenschot, dat het onderzoek in opdracht van de VNPI uitvoerde. ‘Binnen de retail is een steeds sterkere branchevervaging gaande. De grenzen tussen retail, horeca en services zijn steeds minder zichtbaar. De belangrijkste drijvende kracht hierachter is een toenemende focus op gemak en beleving.’

Nieuwe concepten

In het rapport wordt gesignaleerd dat ‘tankstations verschillende functies toevoegen aan hun shop om in te spelen op retailtrends. Zo zijn verschillende tankstations samenwerkingen aangegaan met retailorganisaties, zoals Albert Heijn, Spar, Subway, Délifrance en Starbucks. Daarnaast zijn er diverse nieuwe tankstationconcepten opgezet, zoals COSIE en Moments & More, die inzetten op vers eten en drinken en beleving.’
Onderscheidend aan EG Group is volgens Aan de Wiel dat het bedrijf zelf geen brandstoffen produceert. “In Nederland hebben we inmiddels 200 bemande locaties. Op de locaties waar vraag naar brandstoffen is, langs snelwegen bijvoorbeeld, partneren we met bedrijven als Texaco en Esso. Op de plekken waar de vraag naar brandstoffen minder evident is, in binnensteden bijvoorbeeld, bieden we ze ook niet aan.”

Behoeften en wensen

EG Group kocht in 2020 de LEON-formule die onder het motto ‘naturally fast food’ veel aandacht besteedt aan bewust, duurzaam en gezond eten. Aan de Wiel: “De uitrol in Nederland is inmiddels in volle gang. Honswijck was voor LEON de eerste snelweglocatie in Nederland. Bovendien was het de eerste keer dat nadrukkelijk de combinatie werd gezocht met het Go Fresh Bakery-concept, dat acht jaar geleden werd geïntroduceerd en zich met broodjes en snacks wat meer richt op zakelijke rijders, vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers. Op die manier zijn we als marktleider ook in Nederland voortdurend aan het puzzelen. Op iedere locatie die we bezitten of huren, kijken we met welke combinatie van sterke merken we het best kunnen voldoen aan de meest voorkomende behoeften en wensen die de consument op die plek heeft.”

Meer weten? Neem contact op.

VNPI Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte
van de ontwikkelingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief