skip to Main Content

Raffinage

Een colafles waaruit je drinkt, de legoblokjes verspreidt over de vloer, de verf aan de muur, het shirt dat je aan hebt of de pillen tegen de hoofdpijn. Dit zijn zomaar een paar producten die afhankelijk zijn van verschillende koolwaterstoffen die vermengd zitten in ruwe olie. Slechts 65% van de koolwaterstoffen in een vat ruwe olie wordt als brandstof gebruikt voor auto’s, vrachtwagens, binnenvaartschepen, goederentreinen en vliegtuigen. De rest verdwijnt uiteindelijk in alledaagse producten. Op de raffinaderij wordt de ruwe olie gescheiden en opgewerkt tot hoogwaardige eindproducten en basisgrondstoffen, die vervolgens verder worden verwerkt in andere industrieën. Het raffinageproces ziet er als volgt uit:

De eerste fase van de raffinage betreft direct het scheiden van koolwaterstoffen. Dit gebeurt op basis van warmte in een proces dat beter bekend staat als distillatie. Ruwe olie wordt opgewarmd en tot koken gebracht. De componenten met een relatief korte koolstofketen verdampen als eerste en worden in een grote destillatietoren opgevangen. Het andere deel van de aardolie blijft vloeibaar op de bodem van de toren.

De componenten die in de eerste fase ontstaan, bevatten vaak ongewenste elementen, zoals zwavel en stikstof. Om deze elementen te verwijderen, worden de productstromen opgewarmd en blootgesteld aan waterstofgas. Door de toepassing van een katalysator worden de elementen vervolgens gedwongen om te reageren met het waterstofgas, waarop het eenvoudig van het product kan worden gescheiden.

Er zijn nu tal van componenten gescheiden en gezuiverd. Over het algemeen verschillen deze componenten onderling vooral op basis van de lengte van de koolstofketen. Componenten met een relatief korte keten zijn vaak óf gasvormig, óf minder stroperige vloeistoffen. Dit zijn de meer gewilde producten. Door componenten met een relatief lange keten te ‘kraken’ worden de ketens opgebroken in componenten met kortere ketens. Op deze manier kan een raffinaderij beter aan de vraag van verschillende eindproducten voldoen.

Tot slot worden diverse componenten met elkaar gemengd, wat resulteert in de eindproducten. Benzine bijvoorbeeld, bestaat uit een 10-tal componenten. De eindproducten zijn nu gereed voor gebruik.

Als deltagebied vormt Nederland een uitstekende locatie om olieproducten te ontvangen, te verwerken en door te voeren naar het achterland. Met 6 raffinaderijen, een totale capaciteit van 63,5Mt/jaar en een aandeel van bijna 10% in de Europese markt is ons land een belangrijke speler.

Bron: Fuels Europe, 2016

Zoeken